HetAquariumCollectief.nl Forumindex
FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   GG   Registreren   Profiel   Je privéberichten bekijken      Nieuwe berichten
 Inloggen
HetAquariumCollectief.nl Forumindex -> HELP! -> Uitdaging: Ziekteherkenning malawi
Auteur Bericht
Baz

Reg.: 05 Mrt 2007

BerichtGeplaatst: Vr 30-01-09 12:05    Onderwerp: Uitdaging: Ziekteherkenning malawi Reageren met citaat

Hey collega vis-liefhebbers.

Bij 1 van mijn Malawi cichliden heb ik een vreemde situatie. Ik zal zo helder mogelijk alles proberen te omschrijven en dan ben ik benieuwd wat jullie er van zeggen.

Biotoop: Malawi van 240liter
Bevolking:Enkel Mbuna's (de rotsbewonertjes), geen overdreven agressie e.d.
Hoofdpersoon: Pseudotropheus sp elongatus Chewere
Waterwaarden:
GH: 8
KH: 5
PH: 8
NH3: 0 mg/l
N02: <0.3 mg/l
N03: 12 mg/l

Feiten op een rijtje:
- Aquarium draait al een jaar (stabiele bacterie cultuur, nooit problemen gehad)
- 5-6 Weken geleden begonnen de verschijnselen bij de Pseudotropheus man, het leek erop alsof hij aan een zijkant van zijn lichaam een schuurplek had alsof hij had gevochten of te hard langs een steen was geschuurd. Echter werd het niet minder en na een dag kreeg hij dezelfde verschijnselen ook op zijn lippen.
- Het ligt niet OP de huid, en het is ook niet korrelig. Hierdoor vallen de meeste bekende voor de hand liggende ziektes al af.
- Meest vreemd van allemaal, soms is het heel erg en lijkt het net alsof hij ook vinrot heeft. Dan knijpt hij zijn vinnen helemaal bij elkaar en lijkt het net alsof er stukjes af zijn. Paar dagen later zijn de vinnen weer goed, is de vlek op zijn lippen weg, en is het meeste op de zijkant ook weg. Helemaal trekt die 'schuurvlek' nooit weg, maar het het veranderd dus elke keer. Ene keer heel erg, paar dagen later weer minder etc.
- Zijn ontlasting is goed, dus hiermee vallen al een paar specifieke malawi ziektes af.
- Hij eet altijd prima, ook wanneer hij er het slechts uit ziet eet hij nog goed en wanneer een concurrent langs komt dan komt hij ook prachtig op kleur en gedraagd zich echt als een mbuna man moet doen.

Neonziekte kan het niet zijn, want de 'wondjes' gaan niet door de huid dus tasten niet de spieren aan denk ik.
Schimmel is het denk ik ook niet, het ligt niet OP de huid en de ene keer is het slechter als de andere keer.

Ik heb een paar foto's geprobeerd te maken maar de voorruit was nogal vuil en mijn camera is niet zo'n super deluxe apparaat dus echt goed kwaliteit zijn ze niet Wink.

[img]http://www.malawifreaks.nl/gallery/pic.php?mode=large&pic_id=2654[/img]
[img]http://www.malawifreaks.nl/gallery/pic.php?mode=large&pic_id=2653[/img]
[img]http://www.malawifreaks.nl/gallery/pic.php?mode=large&pic_id=2652[/img]

Hoop dat jullie enig idee hebben wat het kan zijn!
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jeroen
Beheer

Reg.: 27 Feb 2007

BerichtGeplaatst: Vr 30-01-09 17:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit is echt een goed vraagstuk :S

Bacterie-infectie lijkt ook af te vallen aangezien de plek steeds verandert. Als het alleen maar toenam zou het wel kunnen.
Kan een soort van infectie zijn die de slijmlaag aantast. Ik heb wel eens een vis gehad waarvan de slijmlaag troebel werd (en net voor dood ging flarden)
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
Baz

BerichtGeplaatst: Di 03-02-09 13:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja ik vind het echt heel erg vreemd, ondertussen leeft de vis nog steeds en gedraagd zich voor de rest prima. Eet & poept goed, laat zijn kleuren niet optimaal zien maar dat komt omdat er nu een ander mannetje dominant is ivm paargedrag bij malawi's. Ziet er voor de rest gezond uit, zijn vinnen en zijkant zijn nu helemaal gezond daar zitten geen vlekken meer op. Nu zit de witte vlek precies op het midden van zijn kop, ziet er niet uit maar hij lijkt er geen last van te hebben en ook niet aan dood te gaan.

Snap er echt helemaal niks meer van, en ga nog niet met medicijnen strooien omdat ik echt nog geen idee heb waar ik deze ziekte verschijnselen moet plaatsen.
Remon
Dierwetenschapper

Reg.: 01 Mrt 2007

BerichtGeplaatst: Di 03-02-09 21:23    Onderwerp: Reageren met citaat

hoe tolerant zijn die beesten voor zout? Je zou eventueel m ook apart kunnen zetten en een lichte zouttoevoeging kunnen overwegen. Werkt naar mijn ervaring erg goed met huid-aantastingen.
Baz

BerichtGeplaatst: Do 05-02-09 11:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Malawi's zijn heel erg tolerant voor zout, echter wil ik graag weten wat het is voor ik met zout of medicijnen ga strooien. Maar denk dat ik er toch niet uit komt, google is ook wel geen hulp hierin met dit verhaal. Dus zal zout wel eens proberen Remon Wink.
Remon
Dierwetenschapper

Reg.: 01 Mrt 2007

BerichtGeplaatst: Vr 06-02-09 15:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou het gewoon proberen Laughing
Baz

BerichtGeplaatst: Ma 23-02-09 09:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik snap er nog niks van, heb nu ruim een week getest met het doseren van zout. Helaas zonder resultaat, de vis zwemt nog met zijn vlekken rond.

Ik ga er nu wel van uit dat het iets is wat alleen deze vis heeft wat verder geen kwaad kan. Hij is verder gewoon nog steeds kern gezond, ik ga er niks meer aan doen behalve in de gaten houden Wink.
Baz

BerichtGeplaatst: Wo 08-04-09 08:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Ondertussen al zowat 4 maanden verder, na een aantal Aquamor kuren ging het opeens veel beter. Alle symptonen verdwenen en de getroffen vissen begonnen hun kleuren weer te laten zien.

Echter was dit helaas geen reden tot juichen want nog geen 2 weken na de laatste kuur begonnen de verschijnselen zich weer voor te doen Sad. Blijf het vreemd vinden dat de vissen er alleen qua uiterlijk onder leiden en er niet aan dood gaan.

Aangezien Aquamor wel effect had, maar helaas niet een definitieve oplossing bleek te zijn heb ik daarom nu maar een overdosis aan Aquamor er in gedaan. Geen idee of ik hieraan goed heb gedaan, maar anders zou ik het ook echt niet meer weten.
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren   
Vorige onderwerp
Volgende onderwerp
HetAquariumCollectief.nl Forumindex -> HELP!
Pagina 1 van 1
Ga naar: