HetAquariumCollectief.nl Forumindex
FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   GG   Registreren   Profiel   Je privéberichten bekijken      Nieuwe berichten
 Inloggen
HetAquariumCollectief.nl Forumindex -> Flora -> Blauwalg
Auteur Bericht
Remon
Dierwetenschapper

Reg.: 01 Mrt 2007

BerichtGeplaatst: Wo 17-06-09 20:39    Onderwerp: Reageren met citaat

dat klopt voor een groot deel wel ja, maar aangezien blauwalg een bacterie is, en je die in 1 klap (zo goed als) uitroeit (samen met het gros van de rest van je bacteriën), heb je wel ineens een goede kans om de groei van nieuwe blauwalg enorm te remmen of stop te zetten.
Inderdaad goed in de gaten houden en eventuele oorzaken tenietdoen.
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rob

Reg.: 09 Feb 2009

BerichtGeplaatst: Do 18-06-09 15:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat draagt het verschil tussen een bacterie of een alg bij aan het ontstaan ervan. Het klopt wel, daar niet van, maar als de oorzaak niet weg is, dan ontstaat deze net zo makkelijk. Anders zou je, als je geen blauwalg in je bak hebt, het nooit kunnen krijgen. Was dat maar zo Very Happy
Dierwetenschapper

Reg.: 01 Mrt 2007

BerichtGeplaatst: Do 18-06-09 18:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Klopt, maar dat maakt het middeltje zo lekker efficiënt Wink
Catfish
Moderator

Reg.: 28 Feb 2007

BerichtGeplaatst: Do 18-06-09 23:24    Onderwerp: Reageren met citaat

In principe gebruik je zo'n middeltje natuurlijk om de blauwalg snel weg te krijgen. Als je daarna niks onderneemt om terugkeer te voorkomen is dat natuurlijk stom. Ik ben nu aan het proberen of dagelijks voeren kan helpen de blauwalg weg te houden. Tot op heden lijkt dat aardig gelukt.

Reg.: 27 Mei 2009

BerichtGeplaatst: Di 23-06-09 14:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Precies! Op de RR sturen is wel meer werk, maar je neemt de oorzaak uiteindelijk weg.
Bas Pels
Amerikaanse Cichlidenexpert

Reg.: 28 Feb 2007

BerichtGeplaatst: Za 27-06-09 10:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Zelf heb ik na een blauw alg explosie - weggewerkt op de goede manier, dus veel water verversen, weinig voeren, oorzaak zoeken en verwijderen altijd een draadalg explosie gehad

draadalg krijg je als het water heel erg schoon is

Daarom denk ik dat blauwe alg zijn eigen omstandigheden weet te corrigeren, zodat de bak veel schoner moet zijn als nodig is om het te laten ontstaan teneinde het weg te krijgen.

in die fase sou een middel, maar ik wil dergelijke middelen zelf niet gebruiken, dus toch kunnen helpen: de bak is schoon genoeg om blauwe alg te voorkomen, maar niet schoon genoeg om het te laten sterven. Help je dat sterven nu een handje, dan ben je er ook
Rob

Reg.: 09 Feb 2009

BerichtGeplaatst: Ma 27-07-09 09:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Bakken met blauwalg zijn vaak juist te schoon, vandaar dat het ook vaak komt bij opstart van nieuwe bakken.

Of het wegwerken van de blauwalg met verwijderen, water verversen, weinig voeren de juiste is vraag ik me dan ook af. Wat je hier eigenlijk doet is de fosfaat waarde zo laag mogelijk houden zodat het nitraat gebrek niet zo zwaar meer meeweegt.

Laatst nog een blauwalg explosie gehad omdat ik veel ververst had en een week of 2 daarvoor een nieuwe pomp geinstalleerd had. 1 stuk kienhout zat binnen 4 dagen onder een dikke slijmerige laag blauwalg. Heb de fosfaat waarde en nitraat gemeten, fosfaat was ruim 1,0 en nitraat 0, heb voldoende nitraat toegevoegd om boven de 10 te komen. En heb dit zo gehouden door om de 2 dagen te meten. Na 8 dagen was alle blauwe alg weg.

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren   
Vorige onderwerp
Volgende onderwerp
HetAquariumCollectief.nl Forumindex -> Flora
Pagina 2 van 2
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Ga naar: