| Auteur |
Bericht |
Remon Dierwetenschapper
Reg.: 01 Mrt 2007 Berichten: 380 Woonplaats: Wageningen
|
Geplaatst: Wo 17-06-09 20:39 Onderwerp: |
|
|
|
dat klopt voor een groot deel wel ja, maar aangezien blauwalg een bacterie is, en je die in 1 klap (zo goed als) uitroeit (samen met het gros van de rest van je bacteriën), heb je wel ineens een goede kans om de groei van nieuwe blauwalg enorm te remmen of stop te zetten.
Inderdaad goed in de gaten houden en eventuele oorzaken tenietdoen.
|
|
|
|
 |
Rob
Reg.: 09 Feb 2009 Berichten: 43 Woonplaats: Tilburg City!
|
Geplaatst: Do 18-06-09 15:14 Onderwerp: |
|
|
|
Wat draagt het verschil tussen een bacterie of een alg bij aan het ontstaan ervan. Het klopt wel, daar niet van, maar als de oorzaak niet weg is, dan ontstaat deze net zo makkelijk. Anders zou je, als je geen blauwalg in je bak hebt, het nooit kunnen krijgen. Was dat maar zo
_________________ Liever bot dan niet scherp. |
|
|
|
 |
Remon Dierwetenschapper
Reg.: 01 Mrt 2007 Berichten: 380 Woonplaats: Wageningen
|
Geplaatst: Do 18-06-09 18:37 Onderwerp: |
|
|
|
Klopt, maar dat maakt het middeltje zo lekker efficiënt
|
|
|
|
 |
Catfish Moderator
Reg.: 28 Feb 2007 Berichten: 175 Woonplaats: Heerhugowaard
|
Geplaatst: Do 18-06-09 23:24 Onderwerp: |
|
|
|
In principe gebruik je zo'n middeltje natuurlijk om de blauwalg snel weg te krijgen. Als je daarna niks onderneemt om terugkeer te voorkomen is dat natuurlijk stom. Ik ben nu aan het proberen of dagelijks voeren kan helpen de blauwalg weg te houden. Tot op heden lijkt dat aardig gelukt.
|
 |
Joost
Reg.: 27 Mei 2009 Berichten: 6 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Di 23-06-09 14:02 Onderwerp: |
|
|
|
Precies! Op de RR sturen is wel meer werk, maar je neemt de oorzaak uiteindelijk weg.
_________________ Vision 450
Rio 240 |
|
|
|
 |
Bas Pels Amerikaanse Cichlidenexpert
Reg.: 28 Feb 2007 Berichten: 283 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za 27-06-09 10:15 Onderwerp: |
|
|
|
Zelf heb ik na een blauw alg explosie - weggewerkt op de goede manier, dus veel water verversen, weinig voeren, oorzaak zoeken en verwijderen altijd een draadalg explosie gehad
draadalg krijg je als het water heel erg schoon is
Daarom denk ik dat blauwe alg zijn eigen omstandigheden weet te corrigeren, zodat de bak veel schoner moet zijn als nodig is om het te laten ontstaan teneinde het weg te krijgen.
in die fase sou een middel, maar ik wil dergelijke middelen zelf niet gebruiken, dus toch kunnen helpen: de bak is schoon genoeg om blauwe alg te voorkomen, maar niet schoon genoeg om het te laten sterven. Help je dat sterven nu een handje, dan ben je er ook
|
|
|
|
 |
Rob
Reg.: 09 Feb 2009 Berichten: 43 Woonplaats: Tilburg City!
|
Geplaatst: Ma 27-07-09 09:47 Onderwerp: |
|
|
|
Bakken met blauwalg zijn vaak juist te schoon, vandaar dat het ook vaak komt bij opstart van nieuwe bakken.
Of het wegwerken van de blauwalg met verwijderen, water verversen, weinig voeren de juiste is vraag ik me dan ook af. Wat je hier eigenlijk doet is de fosfaat waarde zo laag mogelijk houden zodat het nitraat gebrek niet zo zwaar meer meeweegt.
Laatst nog een blauwalg explosie gehad omdat ik veel ververst had en een week of 2 daarvoor een nieuwe pomp geinstalleerd had. 1 stuk kienhout zat binnen 4 dagen onder een dikke slijmerige laag blauwalg. Heb de fosfaat waarde en nitraat gemeten, fosfaat was ruim 1,0 en nitraat 0, heb voldoende nitraat toegevoegd om boven de 10 te komen. En heb dit zo gehouden door om de 2 dagen te meten. Na 8 dagen was alle blauwe alg weg.
_________________ Liever bot dan niet scherp. |
|
|
|
 |
|